Dubbfritt vs dubbdäck

När vintern smyger sig på är det dags att börja fundera på vilken typ av däck som du ska sätta på bilen. Alla vet att det krävs att man byter från sommardäck till vinterdäck under hösten – men vet du vilka fördelar och nackdelar som finns med de olika sorterna? Varje typ av vinterdäck har sina speciella egenskaper och det gäller att vara påläst för att kunna välja det som passar bäst utifrån säkerhets-, hälso- och ekonomisynpunkt.

 

Den stora frågan är om du ska köra med dubbdäck eller om du ska köra dubbfritt. Dubbar är vanligt hos oss i Norden och kan kännas som den säkraste lösningen, men det finns också saker som talar emot det. Kort sammanfattat kan man säga att dubbdäck fungerar som bäst på is (framför allt våt is), snö och annat vinterväder. Där lyckas man uppnå ett grepp som de dubbfria däcken har svårt att matcha. Å andra sidan är dubbdäcken en mindre bra lösning när det kommer till asfaltsväglag. Det kan också sättas frågetecken för komforten och ljudnivån när du har dubbdäck på. De har en tendens att föra oväsen och det är också en viktig faktor att tänka på när du väljer däck.

 

Dubbfria däck har andra egenskaper och finns i två varianter: de för nordiska förhållanden och de för europeiska förhållanden. Här kan man se att däcken för de europeiska förhållandena är, naturligt nog, sämre på vinterväglag som is och snö men bättre på öppen asfalt. Det viktigaste när du köper nya däck – oavsett om det är med eller utan dubbar – är att mönstret är tillräckligt djupt. Var också noga med att sätta de bästa däcken bak på bilen.

 

Det är inte bara komfort och säkerhet som ska bedömas när du köper nya däck. Även miljöfrågan är en viktig faktor. Dubbar har nämligen den oönskade effekten att de river upp partiklar ur asfalten, som potentiellt kan förorena luften. De hälsofarliga partiklarna heter PM10 och är så små att om de andas in kan ta sig hela vägen ner i lungorna. Dubbdäck är en stor bov i dramat eftersom gatan sakta men säkert skadas av dubbarna och partiklarna virvlar upp i luften vi andas.

 

Flera städer har varit tvungna att ta sig an problemet och lösningen har bland annat varit att införa dubbfria sträckor i staden för att minska partikelspridandet. Eftersom dubbdäck är tio gånger värre när det kommer till att riva loss partiklar än dubbfria däck ger det märkbara resultat om regeln efterföljs.

 

Nokian_Hakka_7 - Copy

 

Taggar: , , , , , ,

 
 
 
 
 
 

Copyright © 2019 Auto-active – Vad din bil behöver